Hur ska det gå?

Jisses, utbrister jag och mina händer far helt automatiskt upp och landar på kinderna. Jag är i Grekland. Lagt oss på svaj och tagit mig i land i den lilla dingen. Mitt ute i det vackra landskapet inser jag att jag nog glömt stänga av motorn på Frida. Jag vänder om för att ta mig tillbaka till båten. Det tar längre tid än vanligt, som att jag tar mig fram i gyttja, men tillslut skymtar jag det gröna. 
 
I vattnet kör Frida race runt sin egen axel. Hon sladdar och vågorna omkring henne yr. Andra båtar har tagit sig närmare henne och jag ser människor på däck som tittar förskräckt. För varje varv ser det ut som hon borrar sig ner genom vattenytan. Jag skriker. Ingen hör. Sedan ser jag två kostymklädda (?) män slänga sig i vattnet och ta sig upp på henne. De stänger av motorn och allt blir stilla.  

Jag står på båten. Tillsammans med säljarna. Frun tittar allvarligt på mig och säger med tyngd; hur ska det här gå? Jag frågar om hon skulle kunna visa mig hur ankarvakten fungerar, men hon har feber och säger att vi gick igenom allt när du var här och köpte henne. Hon vill inte ens peka ut var den sitter.

Jag sitter vid ett bord med mannen. Han talar om för mig att de, under alla år undvek, att ligga på svaj. Det är sååå farligt. Men, säger jag, jag har ju ingen hamnplats! Hur ska det gå? Men jag får inget svar. Han ser bara väldigt bekymrad ut. Sedan ser vi båda ett dramatiskt himlafenomen alldeles ovanför viken där Frida ligger. Det gör mig återigen uppjagad. Mannen ser det och nickar långsamt. Så där som man gör när en vill förstärka den andres rädsla. Typ. Och jag som ska få hit barnen utropar jag.

Sedan vaknar jag.

Jag har köpt båt i främmande land. Jag har endast fyra säsongers seglarkunskaper. Jag har aldrig manövrerat eller seglat en sådan stor båt, eller en långkölad för den delen. Jag har precis (eller knappt) lärt mig göra ett pålstek. Jag är själv

Hur ska det gå?

9 reaktioner på ”Hur ska det gå?

  1. Till skillnad från den kvicka Olivia, kommer du hinna tänka under tiden du manövrerar Frida 😀 Klart det kommer att gå bra.

    Gillad av 1 person

  2. Låter härligt! Jag tror att du får hjälp när du behöver det och dessutom blir du tvungen att lära dig där du har luckor! Finns det andra mer rutinerade ombord gör de ju de ’svåra’ grejorna så det är svårt att få tillfällen att pröva, eller hur?
    Lycka till!
    Elise
    Som lär och lär och inte har egen båt ännu!

    Gilla

  3. Råkade skriva kommentar utan avsändare – men jag tror du snappade! Du är rolig och skriver verkligen bra! Suzanne

    Skickat från min iPad

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.